Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Janowie Lubelskim | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozdział I
Postanowienia ogólne§ 1
1. Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Janowie Lubelskim określa organizację i zasady funkcjonowania oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład. 2. Regulamin organizacyjny PUP uchwala Zarząd.
§ 2
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o: 2. Staroście - należy przez to rozumieć Starostę powiatu janowskiego, 3. Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Janowskiego , 4. Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Janowie Lubelskim, 5. Zastępcy - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora PUP, 6. Kierowniku - należy przez to rozumieć kierownika działu, 7. Komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć dział, wieloosobowe stanowisko pracy lub samodzielne stanowisko pracy w PUP, 8. PUP - należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Janowie Lubelskim, 9. Urzędzie - należy przez to rozumieć PUP w Janowie Lubelskim, 10. CAZ - należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej w Janowie Lubelskim, 11. Klubie pracy - należy przez to rozumieć Klub Pracy w Janowie Lubelskim, 12. Organie zatrudnienia - oznacza to Starostę Powiatu Janowskiego, 13. Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Janowski, 14. PRZ - należy przez to rozumieć Powiatową Radę Zatrudnienia w Janowie Lubelskim, 15. PFRON - należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych , 16. EFS - należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny, 17. Ustawie - należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69 poz. 415 z późn. zm.), 18. Akceptowaniu - należy przez to rozumieć wyrażenie zgody, zaaprobowaniu czynności, dokumentów, 19. Zatwierdzenie- należy przez to rozumieć nadawanie mocy prawnej czynności, dokumentowi. § 4
PUP w Janowie Lubelskim działa na podstawie: · Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69 poz. 415 z późn. zm.), · Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), · Statutu nadanego przez Radę Powiatu.
§ 5
1. PUP jest powiatowąjednostką organizacyjną wykonującą zadania w zakresie promocji zatrudnienia , łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. 2. Siedziba PUP znajduje się w Janowie Lubelskim, przy ul. J. Zamoyskiego 70. 3. Zakres działalności PUP obejmuje obszar powiatu janowskiego. § 6
1. Do zakresu działania Powiatowego Urzędu Pracy w Janowie Lubelskim należy wykonywanie zadań wynikających z: - Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69 poz. 415 z późn. zm.), - Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.), -przepisów wykonawczych. 2. Zasady gospodarki finansowej PUP oraz zasady wynagradzania pracowników ustalają odrębne przepisy. § 7 PUP wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej.
Rozdział II
Struktura zarządzania w Powiatowym Urzędzie Pracy
§ 8
1. PUP kieruje dyrektor, który jest odpowiedzialny za prawidłową i terminową realizację zadań urzędu oraz wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników . 2. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest starosta. 3. Starosta powołuje i odwołuje dyrektora PUP wyłonionego w drodze konkursu. 4. Dyrektor PUP kieruje pracą urzędu przy pomocy: 1) zastępcy dyrektora, 2) głównego księgowego, 3) kierowników komórek organizacyjnych. 5. Zastępcę dyrektora PUP powołuje i odwołuje dyrektor PUP. 6. Podczas nieobecności dyrektora kierownictwo sprawuje zastępca dyrektora PUP. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania i kompetencje dyrektora PUP zgodnie z udzielonym przez dyrektora pisemnym upoważnieniem. 7. Dyrektor PUP, jego zastępca, główny księgowy i kierownicy zarządzają podległymi działami zgodnie ze schematem organizacyjnym, który stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Powiatowego Urzędu Pracy
§ 9
1. Struktura organizacyjna obejmuje działy oraz równorzędne komórki organizacyjne. 2. W PUP mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne: 1) dział, 2) wieloosobowe stanowisko pracy, 3) samodzielne stanowisko pracy. 3. O liczbie utworzonych działów, wieloosobowych stanowisk pracy i samodzielnych stanowisk decyduje dyrektor urzędu. 4. W celu realizacji określonych zadań dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe. 5. Kierownicy komórek organizacyjnych określają ich strukturę wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają dyrektorowi PUP do zatwierdzenia. § 10
1. Dział jest podstawową komórką organizacyjną , zajmującą się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie. 2. Działem kieruje kierownik działu. § 11 Wieloosobowe stanowisko pracy jest komórką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki nie uzasadniającego powołania większej komórki organizacyjnej. § 12
Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną i może być tworzone w ramach działu lub jako komórka samodzielna. § 13
Wewnętrzna struktura każdej komórki organizacyjnej obejmuje : 1. Zakres działania określony w regulaminie organizacyjnym, 2. Wykaz stanowisk służbowych, 3. Zakresy zadań pracowników. § 14
W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne : I. Centrum Aktywizacji Zawodowej - wyspecjalizowana komórka organizacyjną PUP, która realizuje zadania w zakresie usług rynku pracy i instrumentów rynku pracy (CAZ). W ramach CAZ funkcjonują następujące Komórki organizacyjne: 1. Wieloosobowe stanowisko ds. Pośrednictwa Pracy oraz Eures (CP), 2. Wieloosobowe stanowisko ds. Poradnictwa Zawodowego i Informacji Zawodowej (CZ) oraz Pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy (CA), 3. Wieloosobowe stanowisko ds. Szkoleń (CS), 5. Wieloosobowe stanowisko ds. Programów i Instrumentów Rynku Pracy (CR). II. Pozostałe komórki organizacyjne: 6. Dział Ewidencji, Świadczeń i Informacji (EI), 7. Dział Organizacyjno-Administracyjny (OA), 8. Dział Finansowo-Księgowy (FK). § 15
1. Dyrektor Urzędu (DU) bezpośrednio nadzoruje pracę niżej wymienionych jednostek organizacyjnych : 1) Zastępcy Dyrektora (ZD), 2) Głównego Księgowego (GK) i Działu Finansowo-Księgowego (FK), 3) Działu Organizacyjno-Administracyjnego (OA). 2. Zastępca Dyrektora Urzędu bezpośrednio nadzoruje pracę niżej wymienionych działów: 1) Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji (EI). 2) Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ) oraz pełni jednocześnie funkcję kierownika. Rozdział IV
Podział zadań w Powiatowym Urzędzie Pracy
§ 16
Do kompetencji Dyrektora PUP (DU) należy w szczególności: 1. Reprezentowanie urzędu na zewnątrz oraz promocja usług urzędu. 2. Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. 3. Przedstawianie zarządowi wniosków (planów) dotyczących wykorzystania środków Funduszu Pracy, PFRON i EFS. 4. Planowanie i dysponowanie środkami budżetu urzędu. 5. Współpraca z organami administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, Powiatową Radą Zatrudnienia, instytucjami dialogu społecznego, instytucjami partnerstwa lokalnego, władzami szkolnymi, instytucjami szkolącymi, ośrodkami pomocy społecznej, agencjami zatrudnienia, Ochotniczymi Hufcami Pracy i innymi partnerami w zakresie współtworzenia i realizacji polityki rynku pracy. 6. Wydawanie zarządzeń, komunikatów oraz poleceń służbowych. 7. Wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez starostę. 8. Wnioskowanie do starosty o podjęcie działań mających na celu zmianę przepisów z zakresu działań urzędu. 9. Opracowanie i przedkładanie do zatwierdzenia zarządowi regulaminu organizacyjnego PUP. 10. Inicjowanie oraz realizowanie programów współfinansowanych ze środków UE ( w tym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz krajowych programów na rzecz zatrudnienia. 11. Planowanie, wytyczanie kierunków działania , organizacja pracy urzędu i podległych komórek organizacyjnych. 12. Prowadzenie polityki kadrowej, a w szczególności : 1) nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami PUP, 2) udzielanie urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych i bezpłatnych oraz zgody na dodatkowe zatrudnienie pracowników PUP, 3) dokonywanie okresowych ocen pracy podległych pracowników, 4) kierowanie nowoprzyjętych pracowników do służby przygotowawczej, 5) rozpatrywanie wniosków o skierowanie pracownika na studia zaoczne, 6) akceptowanie zadań i czynności dla zastępcy dyrektora oraz kierowników działów . 13. Kontrola przestrzegania przepisów Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. 14. Przedstawianie sprawozdań z działalności urzędu. 15. Nadzór i kontrola nad realizacją zadań w zakresie: 1) odwołań od decyzji Dyrektora PUP oraz skarg i wniosków klientów urzędu, 2) funkcjonowania systemu statystyczno-sprawozdawczego, 3) opracowywania opinii, analiz programów i prognoz rynku pracy, 4) informatyzacji urzędu, 5) gospodarki majątkowej urzędu, 6) prowadzonej rachunkowości, ewidencji i sprawozdawczości budżetowej, 7) prowadzonych postępowań w ramach zamówień publicznych, 8) przetwarzania danych osobowych, 9) ewidencji osób bezrobotnych, 10) wydawania decyzji administracyjnych.
§ 17
Do kompetencji Zastępcy Dyrektora (ZR) należy w szczególności: 1) Wydawanie decyzji administracyjnych z na podstawie imiennego upoważnienia Starosty Janowskiego. 2) Bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem i organizacją pracy Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji oraz CAZ. 3) Planowanie i wytyczanie kierunków działania podległych komórek organizacyjnych. 4) Akceptowanie: a) spraw z zakresu nadzorowanych komórek organizacyjnych i przekładanie do decyzji Dyrektora PUP, b) materiałów i informacji opracowanych przez nadzorowane komórki organizacyjne i przekładanie do rozpatrzenia przez PRZ, c) terminów urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych i bezpłatnych pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych, d) określenie zakresów zadań i czynności podległych pracowników. 5) Reprezentowanie PUP na zewnątrz w zakresie powierzonych zadań przez Dyrektora. 6) Koordynowanie i wykonywanie zadań w zakresie wyznaczonym przez Dyrektora. 7) Promocja usług PUP. 8) Współpraca z organami administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, Powiatową Radą Zatrudnienia, instytucjami dialogu społecznego, instytucjami partnerstwa lokalnego, władzami szkolnymi, instytucjami szkolącymi, ośrodkami pomocy społecznej, agencjami zatrudnienia, Ochotniczymi Hufcami Pracy i innymi partnerami w zakresie współtworzenia i realizacji polityki rynku pracy. 9) Inicjowanie, organizowanie i koordynowanie zagadnień dotyczących: a) usług rynku pracy b) instrumentów rynku pracy c) planowania podziału środków na usługi i instrumenty rynku pracy. 10) Przyjmowanie osób w sprawach z zakresu działalności PUP. 11) Współdziałanie w zakresie kontroli ze związkami zawodowymi, Państwową Inspekcją Pracy, Policją, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, NIK oraz Urzędem Kontroli Skarbowej. 12) Nadzór nad realizacją zadań określonych w przepisach o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. 13) Kontrola przestrzegania przepisów Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
§ 18 Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych należy: 1. Opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. 2. Współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy. 3. Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego. 4. Koordynowanie i nadzorowanie pracy komórki organizacyjnej jak również bieżąca współpraca z WUP. 5. Podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej na podstawie upoważnienia Dyrektora PUP. 6. Szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej, współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP oraz ustaleniami kierownictwa
7. Dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników a w szczególności: umożliwienie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia. 8. Udzielanie pomocy pracownikom podległej komórki organizacyjnej w opracowywaniu procedur i wytycznych realizacji zadań stałych. 9. Wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej z punktu widzenia merytorycznego i formalnego, której szczegółowe zasady określa Regulamin kontroli wewnętrznej PUP. 10. Dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej pracowników, w szczególności nowo zatrudnionych. 11. Opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników. 12. Prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów informacji i opinii potrzebnych do wykonywania zadań. 13. Podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących. 14. Przedkładanie propozycji i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników. 15. Powierzanie w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych nie objętych zakresem czynności. 16. Wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub długotrwałej nieobecności w pracy pracownika z innych przyczyn. 17. Reprezentowanie PUP na zewnątrz w zakresie powierzonych kompetencji i udzielonych upoważnień. 18. Dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników, a w szczególności o umożliwienie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia. 19. Motywowanie pracowników do samodoskonalenia i podnoszenia jakości pracy. 20. Wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej z punktu widzenia merytorycznego i formalnego. 21. Występowanie z wnioskiem o przydatności zawodowej pracowników podległej komórki organizacyjnej i przekładanie Dyrektorowi PUP. 22. Podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących przed podaniem do podpisu Dyrektorowi PUP lub Zastępcy Dyrektora PUP. 23. Wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub długotrwałej nieobecności w pracy pracownika z innych przyczyn. 24. W związku z przydzielonymi zadaniami, w uzasadnionych przypadkach, kierownicy komórek organizacyjnych powinni być zaopatrzeni przez kierownictwo PUP w materiały, informacje i opinie niezbędne do wykonywania tych zadań.
§ 19
1. Postanowienia § 18 mają zastosowanie w odniesieniu do Głównego Księgowego. 2. Główny Księgowy (GK) odpowiada za prawidłową i terminową realizację zadań z zakresu prowadzenia rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych, ewidencji i sprawozdawczości budżetowej oraz gospodarki własnej urzędu, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansowej. 3. W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi PUP. 4. Pozostałe obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego wynikają z odrębnych przepisów. § 20
Zadania realizowane w ramach CAZ:
I. Do zakresu zadań podstawowych wieloosobowego stanowiska ds.Pośrednictwa Pracy oraz Eures (CP) w szczególności należy: 1. Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych. 2. Pozyskiwanie ofert pracy. 3. Upowszechnianie ofert pracy, w tym przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy. 4. Udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy. 5. Informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy. 6. Inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami. 7. Współdziałanie z innymi powiatowymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania. 8. Informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach. 9. Udostępnianie informacji o braku możliwości realizacji oferty innym powiatowym urzędom pracy. 10. Przyjmowanie od pracodawców informacji o wolnych miejscach zatrudnienia lub stażu. 11. Świadczenie usług z zakresu udzielania bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników w Unii Europejskiej. 12. Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca. 13. Prowadzenie rejestru oświadczeń pracodawców o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom oraz wydawanie informacji Starosty o braku zaspokojania potrzeb kadrowych w oparciu o rejestry osób bezrobotnych i poszukujących pracy. 14. Realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES. 14. Udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia oraz pracodawcom pomocy w zakresie doradztwa zawodowego przy doborze kandydatów do pracy. 15. Pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych . II. Do zakresu zadań podstawowych Wieloosobowego stanowiska ds. poradnictwa zawodowego, Informacji Zawodowej (CD) oraz Pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy (CA) w szczególności należy: 1. Udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, w szczególności na : a) udzielenie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia, b) udzielenie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badaniu zainteresowań i uzdolnień zawodowych, c) kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia, d) inicjowanie, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy.
a) w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy, b) we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.
a) Uczestnictwo w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, b) Uczestnictwo w zajęciach aktywizacyjnych, c) Dostęp do informacji elektronicznych baz danych służących uzyskaniu umiejętności poszukiwania pracy i samozatrudnienia. III. Do zakresu zadań podstawowych Wieloosobowego stanowiska ds. Organizacji Szkoleń (CS) w szczególności należy: 1. Informowanie o usługach szkoleniowych i ich promowanie oraz inicjowanie szkoleń. 2. Diagnozowanie potrzeb szkoleniowych, ustalanie kierunków szkoleń w oparciu o analizę sytuacji na rynku pracy i sporządzanie planu szkoleń. 3. Zlecanie realizacji szkoleń (zastosowanie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych). 4. Kierowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy (w tym osób niepełnosprawnych) na szkolenia grupowe i wybrane szkolenia indywidualne finansowane z FP, EFS, PFRON. 5. Monitorowanie szkoleń oraz analizowanie skuteczności, efektywności szkoleń. 6. Finansowanie kosztów egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, okresowych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji niezbędnych do wykonania danego zawodu. 7. Udzielanie pożyczki szkoleniowej. 8. Dofinansowanie kosztów studiów podyplomowych.
IV. Do zakresu zadań podstawowych Wieloosobowego stanowiska ds. Programów i Rynku Pracy (CR), w szczególności należy: Wieloosobowe stanowisko pracy ds. programów
1. Gromadzenie informacji dotyczących możliwości pozyskania środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. 2. Opracowywanie projektów i pisanie programów rynku pracy w zakresie pozyskiwania środków finansowych z funduszy strukturalnych, a przede wszystkim z Europejskiego Funduszu Społecznego. 3. Koordynacja i nadzór nad realizacją programów, rozliczanie i sporządzanie sprawozdań z ich realizacji. 4. Wnioskowanie ewentualnych zmian w trakcie realizacji projektu. 5. Ocena efektów realizacji projektu. 6. Pozyskiwanie informacji na temat sytuacji na rynku pracy w krajach Unii Europejskiej. 7. Pozyskiwanie partnerów do współpracy w zakresie tworzenia wspólnych projektów rynku pracy. 8. Inicjowanie Partnerstwa Lokalnego pomiędzy lokalnymi przedsiębiorstwami, samorządem i organizacjami pozarządowymi oraz mieszkańcami społeczności lokalnej na rzecz ożywienia gospodarczego i poprawy sytuacji na rynku pracy. 9. Inicjowanie, organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych.
10. Inicjowanie, organizowanie i przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny niżej wymienionych instrumentów rynku pracy: 1) refundacja wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, 2) przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, 3) refundacja kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa. 11. Inicjowanie, organizowanie i przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia oraz oceny niżej wymienionych działań rynku pracy finansowanych ze środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych: 1) prace interwencyjne, 2) roboty publiczne, 3) prace społecznie użyteczne, 4) staże, 5) zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, odbywania u pracodawcy stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, 6) finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy, 7) refundowanie kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, 8) koszty opieki nad dzieckiem do lat 7. 12. Inicjowanie, organizowanie i przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia: 1) jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej, 2) zwrot poniesionych przez pracodawcę kosztów poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, 3) zwrot kosztów adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, 4) zwrot kosztów adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w zakładzie pracy, 5) zwrot miesięcznych kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy, 6) zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy z tytułu zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, 7) zwrot kosztów wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres co najmniej 12 miesięcy. 13. Realizacja programów finansowanych z Funduszu Pracy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Europejskiego Funduszu Społecznego i innych funduszy europejskich. § 21
Do zadań Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji (EI) w szczególności należy:
Do zakresu zadań podstawowych wieloosobowego stanowiska ds. świadczeń należy w szczególności: 1. Naliczanie świadczeń przysługujących osobom bezrobotnym. 2. Przygotowywanie i generowanie list wypłat świadczeń przysługujących osobom bezrobotnym oraz przekazywanie dyspozycji o wypłacie świadczeń do banku. 3. Współpraca z komornikami, potrącanie i przekazywanie należnych kwot z tytułu zajęć alimentacyjnych komornikom. 4. Zgłaszanie bezrobotnych do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego oraz członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego. 5. Sporządzanie deklaracji rozliczeniowych związanych z ubezpieczeniami: zdrowotnym i społecznym. 6. Wydawanie bezrobotnym zaświadczeń do celów emerytalno-rentowych, o wysokości dochodu oraz informacji podatkowych PIT - 11. 7. Prowadzenie ewidencji nienależne pobranych świadczeń. 8. Współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
§ 22
Dział Organizacyjno-Administracyjny (OA) w szczególności realizuje: 1. Zadania strategiczne: 1) promowanie image urzędu na zewnątrz, 2) prowadzenie i nadzór kontaktów urzędu z mass mediami, 3) udzielanie informacji na temat działalności urzędu, 4) koordynowanie organizacji i zarządzania PUP w szczególności w zakresie planowania zadań i realizacji strategii, 5) współpraca z organami administracji samorządowej w zakresie spraw prawnych, organizacji i zarządzania, 6) współudział w opracowaniu projektów aktów normatywnych Dyrektora PUP, 7) opracowywanie regulaminów wewnętrznych urzędu, 8) opracowanie projektów planów pracy, 9) projektowania i nadzór nad funkcjonowanie obiegu informacji w urzędzie. 2. Zarządzanie zasobami ludzkimi: 1) prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu, 2) zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników, 3) kontrola dyscypliny pracy, 4) prowadzenie spraw związanych z przeglądem kadrowym i ocenami kwalifikacyjnymi, 5) prowadzenie spraw związanych z naborem pracowników na stanowiska urzędnicze, 6) organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów, 7) prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniem i awansowaniem pracowników, 8) opracowanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej pracowników urzędu, 9) opracowanie planu szkoleń pracowników urzędu, 10) organizowanie kursów , szkoleń dla pracowników urzędu, 11) współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi w zakresie organizacji szkoleń, 12) zgłaszanie i wyrejestrowywanie pracowników i członków ich rodzin do systemu Płatnik, 13) Wydawanie zaświadczeń do ustalenia uprawnień pracowniczych. 3. Zarządzanie infrastrukturą: 1) tworzenie bazy informacyjnej na temat działalności urzędu oraz stanu i struktury bezrobocia, 2) nadzorowanie i uaktualnianie informacji dotyczących bezrobocia na stronach internetowych, 3) nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego oraz urządzeń techniki biurowej, 4) nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania, 5) administrowanie siecią komputerową i bazą danych. 4. Zarządzanie majątkiem urzędu: 1) planowanie i realizacja modernizacji i remontów obiektów, 2) prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów, 3) administrowanie majątkiem urzędu, 4) zaopatrzenie urzędu w środki techniczno -biurowe i socjalne, 5) obsługa porządkowo - konserwacyjna urzędu, 6) obsługa podręcznego magazynu urzędu, 7) obsługa samochodu służbowego. 5. Zarządzanie dokumentacją urzędu: 1) obsługa kancelaryjna urzędu, 2) gromadzenie i przechowywanie korespondencji dyrektora urzędu, 3) archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem urzędu, 4) prowadzenie archiwum zakładowego, 5) analiza skarg i wniosków, 6) prowadzenie składnicy akt osób bezrobotnych wyrejestrowanych . 6. Obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora PUP. 7. Prowadzenie, aktualizacja i nadzór nad polityką bezpieczeństwa dla Powiatowego Urzędu Pracy. 8. Obsługa Powiatowej Rady Zatrudnienia. 9. Przygotowanie dokumentacji w przypadku wniesienia odwołania od decyzji administracyjnych wydawanych na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez organ zatrudnienia. 10. Prowadzenie spraw związanych z BHP i ochroną przeciwpożarową. Do zakresu zadań podstawowych stanowiska ds. kontroli należy: 1. Planowanie kontroli wewnętrznej. 2. Prowadzenie kontroli wewnętrznych. 3. Przedstawianie dyrektorowi urzędu wyników kontroli wewnętrznej. 4. Koordynacja kontroli przeprowadzanych przez instytucje zewnętrzne w PUP. 5. Nadzór nad prawidłowością i kontrola prowadzonych postępowań w ramach zamówień publicznych. Do zakresu zadań podstawowych stanowiska ds. prawnych należy realizacja postanowień ustawy z dnia 6 lipca 1982 r, o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późn. zm.), a w szczególności: 1. Występowanie w charakterze pełnomocnika przed sądem i urzędami. 2. Świadczenie pomocy prawnej. 3. Opiniowanie projektów aktów prawnych wewnętrznych wydawanych przez dyrektora urzędu. 4. Udzielanie porad i konsultacji prawnych. 5. Sporządzanie opinii prawnych . 6. Opiniowanie projektów umów zawieranych przez PUP oraz innych dokumentów. § 23 Do zakresu zadań podstawowych Działu Finansowo-Księgowego (FK) należy w szczególności: - Planowanie środków budżetowych. - Prognozowanie przyznawanych środków Funduszu Pracy. - Kontrola dyscypliny budżetowej. - Kontrola dyscypliny wydatków z Funduszu Pracy. - Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z Funduszu Pracy. - Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych. - Obsługa kasowa budżetu i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. - Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. - Rozliczenie inwentaryzacji składników majątku PUP. - Realizacja świadczeń przysługujących rolnikom zwalnianym z pracy. - Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych związanych z realizacją programów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej . - Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. § 24
1. Do zakresu zadań podstawowych Stanowiska ds. obsługi funduszu pracy, EFS i funduszu PFRON należy w szczególności: 1. Planowanie pozostałych wydatków z Funduszu Pracy i EFS. 2. Kontrola wydatkowania środków z Funduszu Pracy, EFS i informowanie o wysokości wykorzystanych środków. 3. Ewidencjonowanie operacji finansowych z Funduszu Pracy i EFS. 4. Sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań dotyczących wykorzystania środków Funduszu Pracy i EFS. 2. Do zakresu zadań podstawowych Stanowiska ds. budżetu należy w szczególności:
Rozdział V
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych
§ 25
1. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych PUP podpisują: 1) dyrektor PUP lub zastępca jako dysponenci, 2) główny księgowy PUP, 3) osoby pisemnie upoważnione, zgodnie z zakresem upoważnienia. 2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją. 3. Każdy dokument otrzymuje znak sprawy, w którym dwa pierwsze elementy oddziela się kropkami, a następne dwa kreskami poprzecznymi, w następującej formie np. FK.0911-01/09 gdzie FK- symbol działu lub referatu, 0911- oznacza symbol liczbowy z jednolitego rzeczowego wykazu akt, 01 - oznacza liczbę kolejną ze spisu spraw, 09 - oznacza dwie ostatnie cyfry roku.
Rozdział VI Organizacja pracy Powiatowego Urzędu Pracy
§ 26 1. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy pracowników reguluje Regulamin Pracy PUP. 2. Działalność kontrolną PUP reguluje Regulamin kontroli wewnętrznej ustalony zarządzeniem Dyrektora PUP. § 27
1. Czas pracy pracowników PUP reguluje Regulamin Pracy PUP. 2. Pracownicy PUP zobowiązani są potwierdzać swoje przybycie do pracy przez podpisanie listy obecności. Rozdział VII Postanowienia końcowe
§ 28
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor PUP. § 29
Sprawy nie ujęte w Regulaminie regulowane będą w formie odpowiednich Zarządzeń Dyrektora PUP. § 30 1. Pracownicy zobowiązani są zapoznać się z treścią Regulaminu Organizacyjnego i potwierdzić, poprzez złożenie oświadczenia na piśmie, przyjęcie do wiadomości i stosowania zawartych w nim postanowień. 2. Regulamin stanowi podstawę do opracowania opisów stanowisk pracy oraz szczegółowych zakresów zadań i czynności pracowników PUP. § 31 Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy wchodzi w życie z dniem 29 grudnia 2009 roku. § 32
Wszelkie zmiany w Regulaminie wymagają uchwalenia przez Zarząd Powiatu.
Załącznik ilościowy do schematu organizacyjnego PUP w Janowie Lubelskim
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wytworzyła: Grażyna Czuryszkiewicz 2009-12-29 Zamieścił: Piotr Sawicki 2010-03-17 08:42:15 Zmodyfikował: Piotr Sawicki 2013-06-04 13:22:18 Ilość wyświetleń: 2494 |