Kodeks Etyki pracowników
Powiatowego Urzędu Pracy
w Janowie Lubelskim.
Kodeks Etyki pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Janowie Lubelskim stanowi zbiór wartości i zasad, którymi kierują się pracownicy podczas wykonywania zadań służbowych.
Celem Kodeksu jest poprawa standarów świadczonych usług, zwiększenie zaufania interesantów do Urzędu oraz poinformowanie interesantów o zasadach postępowania jakich mogą oczekiwać od pracowników.
§ 1
Postanowienia wstępne.
Ilekroć w niniejszym kodeksie jest mowa o:
1. Urzędzie - należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Janowie Lubelskim.
2. Kodeksie - należy przez to rozumieć Kodeks Etyki pracowników Powiatowego Urzędu
Pracy w Janowie Lubelskim.
3. Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika Powiatowego Urzędu Pracy
w Janowie Lubelskim posiadajacego status pracownika samorządowego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2008r. Nr 223,poz. 1458 z późn. zm.).
§ 2
Zasady ogólne
1. Kodeks wyznacza standardy postępowania pracowników w związku z wykonywaniem
przez nich zadań publicznych.
2. Zasady określone w niniejszym Kodeksie dotyczą wszystkich pracowników Urzędu.
3. Pracownicy traktują pracę jako służbę publiczną. Na zajmowanym stanowisku służą
mieszkańcom Powiatu Janowskiego i partnerom na lokalnym rynku pracy, przestrzegają porządku prawnego i należycie wykonują powierzone im zadania.
4. Pracownicy obowiązani są przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych
zawartych w Kodeksie.
5. Normy Kodeksu naruszają pracownicy, którzy swym postępowaniem zarówno
w miejscu pracy, jak i poza nim, ryzykują utratę zaufania niezbędnego przy wykonywaniu
zadań publicznych.
§ 3
Zasady postępowania
1. Pracownicy pełniący służbę publiczną zobowiązani są dbać o środki publiczne oraz
właściwie wykonywać zadania publiczne z uwzględnieniem interesu państwa, interesu
społeczności lokalnej oraz indywidualnego interesu interesanta Urzędu.
2. Pracownicy wykonując swoje obowiązki winni postępować zgodnie z zasadami:
1) praworządności,
2) bezstronności i bezinteresowności,
3) uczciwości i rzetelności,
4) odpowiedzialności,
5) obiektywności,
6) dbałości o dobre imię Urzędu i pracowników w nim zatrudnionych,
7) uprzejmości i życzliwości.
§ 4
Wykonywanie zadań
1.Pracownicy uznają praworządność za swoją nadrzędną zasadę.
W swoich działaniach kierują się zasadą poszanowania Konstytucji i innych przepisów prawa, stawiają interes publiczny ponad interes prywatny.
Pracownicy kierują sią profesjonalizmem, stale dażą do podnoszenia kwalifikacji oraz
do pogłębiania wiedzy zawodowej.
Dbają o wysoką jakość wykonywanej pracy, pod względem merytorycznym
i etycznym. Szczegółowo i rzetelnie wyjaśniają interesantom urzędu wszystkie aspekty
rozstrzyganej sprawy.
Jasno, zrozumiale i wyczerpująco pod wzgledem merytorycznym i prawnym
uzasadniają decyzje, stanowisko Urzędu i swój sposób postępowania.
2.Pracownicy kierują się zasadą bezstronności i bezinteresowności. Ich swiatopogląd nie ma
wpływu na wykonywanie przez nich obowiązków służbowych.
Pracownicy nie uczestniczą w podejmowaniu decyzji, opiniowaniu w sprawach,
w których mogą mieć bezpośredni lub pośredni interes osobisty. Nie wykorzystują i nie
pozwalają na wykorzystywanie powierzonego im mienia publicznego i innych zasobów
w celach prywatnych. Nie podejmują prac ani zadań kolidujących z pełnionymi obowiązkami
służbowymi. Nie angażują się w działania, które skutkowałyby podejrzeniem o stronniczość i
osobiste korzyści.
3.Pracownicy kierują się zasadą uczciwości i rzetelności. Wykonują swoje zadania sumiennie i solidnie, z szacunkiem dla innych. Równo traktują wszystkich uczestników prowadzonych
spraw. Dotrzymują zobowiazań. Należycie i wyczerpująco informują interesantów Urzędu o
okolicznościach faktycznych i prawnych. Czuwają nad tym, aby klienci nie ponieśli szkody z
powodu nieznajomości prawa. W tym co robią pracownicy są wiarygodni, powściągliwie wypowiadają opinie na temat Urzędu, innych urzędów i instytucji,pracowników i interesantów.
4.Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za decyzje i działania, nie unikając trudnych
rozstrzygnięć.
Zarządzając powierzonym majątkiem wykazują należytą staranność i gospodarność.
Ujawniają perzełożonym lub właściwym organom próby marnotrawstwa, korupcji, nadużywania władzy.
Zachowują w tajemnicy informacje niejawne oraz dane osobowe podlegające ochronie,
zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa i nie wykorzystują ich dla korzyści
finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie jak i po zakończeniu zatrudnienia.
5.Pracownicy wykonując swoje obowiązki zachowują obiektywizm przy ocenie zebranych,
w sprawie dokumentów. W rozpatrywaniu spraw nie kierują się emocjami, traktują interesantów w podobnych okolicznościach w ten sam sposób. Nie angażują się w działania, które zagrażają prawidłowemu wypełnianiu obowiązków służbowych lub wpływają negatywnie na obiektywizm podejmowanych decyzji.
6.1. Pracownicy są zatrudniani, awansowani i wynagradzani w oparciu o przesłanki
merytoryczne: umiejętności zawodowe i kwalifikacje.
2. Pracownicy rozwijają swoje kompetencje i kwalifikacje zawodowe, potrzebne do
wykonywania obowiązków, a Urząd stwarza im po temu możliwości.
3. Pracownicy są otwarci na współpracę i korzystają z doświadczenia i wiedzy
zwierzchników, podwładnych, współpracowników.
4. Pracownicy są zawsze przygotowani do merytorycznego i prawnego uzasadnienia
swoich decyzji oraz sposobu postępowania
5. W czasie wykonywania obowiazków służbowych pracownicy zobowiązani są
zachować stosowny, schludny i estetyczny wygląd zewnetrzny.
Na terenie Urzędu pracownicy noszą identyfikatory osobiste.
7.1. Pracownicy starają się zachowywać godnie w miejscu pracy i poza nim,
przestrzegając uznanych reguł, właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze
osobistej, zapobiegają napięciom w pracy i rozładowują je.
2. Pracownicy dokładają wysiłku, by stać sie częścią koleżeńskiego zespołu,
w którym nie tworzy się sztucznych hierarchii, autorytetów oraz przestrzegają zasad
dobrej organizacji pracy. Są świadomi, że ich praca jest służbą wymagajacą
sumienności, punktualności, porządku i taktu.
3. Stosunki między pracownikami powinny być partnerskie, niedopuszczalna jest
nieuczciwa konkurencja, przywłaszczanie sobie cudzych prac i pomysłów.
4. Wszyscy pracownicy traktowani są jednakowo.
Pracownicy nie ulegają żadnym naciskom pochodzącym z powiązań i zobowiązań
rodzinnych, przyjacielskich i koleżeńskich.
8.1. Pracownicy szanują innych ludzi. Mają na względzie zasadę, by wybierać takie
postępowanie, jakiego sami chcieliby doświadczyć od innych oraz zasadę
poszanowania godności każdego człowieka.
2. Pracownicy winni być życzliwi, otwarci, uprzejmi wobec interesantów Urzędu,
postepować wobec nich z szacunkiem, cierpliwością, odpowiedzialnością, rozwagą i
empatią.
3. Pracownicy winni być koleżeńscy i taktowni wobec tych, z którymi na co dzień
pracują. Szanują także samych siebie, zachowują się z godnością i skromnością,
dbając o dobre imię i wizerunek Urzędu.
4. Pracownicy dbają o dobre stosunki międzyludzkie we własnym otoczeniu, aktywnie uczestniczą w ich kształtowaniu, zapobiegają konfliktom oraz tworzą właściwą atmosferę w pracy.
§ 5
Odpowiedzialność porządkowa
Pracownicy Urzędu za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.
§ 6
Postanowienia końcowe
1. Niniejszy Kodeks jest dokumentem urzędowym i zostanie opublikowany na stronach internetowych Urzędu.
2. Pracownicy zobowiązani są przestrzegać przepisów Kodeksu i kierować jego zasadami.
3. Oświadczenie o zapoznaniu się pracownika z Kodeksem jest załączone do akt
osobowych.
4. Zmiana Kodeksu może nastąpić w drodze Zarządzenia Dyrektora Urzędu.